חדשות

זוהה מנגנון שעשוי לייעל את הטיפול האימונותרפי בנוירובלסטומה

חוקרים מאוניברסיטת בוסטון זיהו לראשונה מולקולה סיגנלית שגורמת לדיכוי תגובות חיסוניות ולאגרסיביות של גידולי נוירובלסטומה בילדים

נוירובלסטומה היא השאת השכיחה ביותר בתקופת הילדות ומקורה בליבת יותרת הכליה וברקמות הסימפתטיות. אילוסטרציה

חוקרים זיהו לראשונה מולקולה סיגנלית (Signaling Molecule) שגורמת לדיכוי תגובות חיסוניות ולאגרסיביות של גידולי נוירובלסטומה. על פי הממצאים, החלבון MYCN מעלה באופן סלקטיבי את הרמות של המולקולה הסיגנלית CKLF בתאי נוירובלסטומה, כדי לדכא תגובות חיסוניות אנטי-גידוליות ולקדם את ההתפשטות האגרסיביות של הגידול. המחקר, של בית הספר לרפואה באוניברסיטת בוסטון, פורסם בסוף השבוע בכתב העת Science Advances.

נוירובלסטומה, המהווה כ-8% מהגידולים בגיל הילדות, היא השאת השכיחה ביותר בתקופת הילדות ומקורה בליבת יותרת הכליה וברקמות הסימפתטיות. למרות ששאתות יכולות להופיע גם במוח, הן שכיחות יותר מחוצה לו.

הגידול מתפתח כאשר נוירובלסטים (התאים הבוגרים של מערכת העצבים הסימפתטית) אינם מתפתחים לתאי עצב תקינים אלא גדלים ומתחלקים ללא בקרה. את השאת ניתן למצוא ביותרת הכליה, בבית החזה, באגן, בצפק האחורי ובצוואר. שאתות אלו הן בעלות פוטנציאל ממאיר רב ושולחות גרורות בשלבים מוקדמים של המחלה. הפרוגנוזה בדרך כלל גרועה, אולם יש גם מקרים שבהם השאת עוברת רגרסיה עצמונית. רוב החולים הם ילדים עד גיל חמש, זכרים ונקבות נפגעים במידה שווה.

החלבון הקשור לצמיחת תאים סרטניים MYCN ממלא תפקיד מפתח בהתקדמות של סוגי סרטן שונים. כאשר MYCN פעיל יתר על המידה, במיוחד בנוירובלסטומה בסיכון גבוה, הגידולים מגיבים פחות לאימונותרפיה, המשתמשת במערכת החיסון כדי להילחם בסרטן.

החוקרים כתבו כי "גידולים מוצקים, במיוחד אלה עם הפעלת MYCN חריגה, מכילים לעתים קרובות סביבה מיקרו מדכאת חיסונית כדי לתדלק צמיחה ממאירה ולעורר עמידות לטיפול. למרות הידע הזה, אין אסטרטגיות יעילות להתמודדות עם בעיה זו".

החוקרים מצאו כי הגן CKLF, גורם דמוי כימוקינים (חלבונים קטנים ממשפחת הציטוקינים במערכת החיסון, שתפקידם העיקרי הוא למשוך את תאי הדם הלבנים למקומות מסוימים בגוף), בא לביטוי רב על ידי תאי גידול מוצקים שונים ומווסת תעתיק על ידי MYCN.

החוקרות בדקו דגימות מטופלים קליניים ותרבית תאים חוץ גופית במודל נסיוני. המודלים הנסיוניים של נוירובלסטומה, עם וללא ביטוי יתר של מולקולת האיתות CKLF, הושוו בשל יכולתם להגביר את האגרסיביות של הגידול באמצעות דיכוי תגובות חיסוניות אנטי גידוליות.

"הדגמנו", ציינו החוקרים, "שכבר בשלב הטרום ממאיר, תאי גידול מפרישים CKLF כדי למשוך תאי CCR4 המבטאים תאי CD4+, תוך גרימת דיכוי חיסוני ואגרסיביות של הגידול. דלדול גנטי של תאי הוויסות CD4+ T מבטל את ההשפעות של CKLF, המגבילות את החיסון ותומכות בגידול (protumorigenic). המחקר שלנו תומך בגישה אימונותרפית מבטיחה למאבק בגידולים המונעים על ידי MYCN".

בהודעה על המחקר של בית הספר לרפואה של בוסטון, אמרה "דר הוי פאנג (Hui Feng), פרופסור לפרמקולוגיה, פיזיולוגיה וביופיזיקה, כי "כמדענים אנו מחפשים דרכים להפוך את הגידולים שמגיבים פחות לאימונותרפיה לכאלה שמאפשרים לה לפעול על מנת להגביר את יעילותה. ההבנה כיצד תאי גידול מנצלים מולקולה זו כדי לתקשר עם תאי חיסון תקל על פיתוח אסטרטגיות אימונותרפיות יעילות כדי לספק טיפולים יעילים יותר עם פחות רעילות לילדים עם נוירובלסטומה בסיכון גבוה".

ד"ר שיודן קוין (Xiaodan Qin), המחברת הראשית של המחקר, אמרה כי "המחקר חיוני להבנת המנגנונים שבאמצעותם תאי גידול מעוררים מיקרו-סביבה של גידול הפוגעת בתפקוד תאי החיסון, והוא חושף גישות טיפוליות נוספות שנועדו לעורר תגובות חיסוניות אנטי גידוליות".

נושאים קשורים:  נוירובלסטומה,  מחקרים,  חדשות,  אימונותרפיה
תגובות